Temauppgifter
På den här sidan hittar du fristående uppgifter med tillhörande lärarhandledning kopplade till Snilleblixtkonceptet. Dessa kan du som pedagog utföra själv i klassrummet. Uppgifterna är uppdelade efter stadium samt tillsammansprojekt – övningar som kan göras över klass- och årskursgränser.
Uppgifter för F-3
Skapa minisar (F-1)
I det här uppdraget får elever använda sin kreativitet till att återbruka udda sockor och vantar och göra “minisar”.
Baka en tårta
I det här uppdraget får elever lära sig om olika redskap i köket, förstå varifrån ingredienser kommer ifrån och prova att baka en egen tårta.
Hävstångseffekten
Här får eleverna lära sig hur en enkel mekanism som en hävstång kan ha stor användning i vardagen.
Hjulets uppfinning
Eleverna utforskar runda föremål och får en förståelse för hur en så betydelsefull uppfinning som hjulet har påverkat samhället. De får även bygga ett eget fordon!
Människans uppfinningar
Här får eleverna utforska olika uppfinningar genom tiderna som varit betydelsefulla för mänskligheten.
Skapa återuppfinningar
Eleverna får skapa något nytt av saker som inte längre används. Till den här uppgifter behövs återbruksprylar som eleverna får arbeta med.
Skapa en lek
Eleverna får utforska lekar som barn lekte förr i tiden och får också komma på en helt egen lek.
Skapa en leksak
Eleverna får lära sig om hur leksaker har sett ut genom tiderna och uppfinna en egen leksak.
Skapa luftfarkoster
Eleverna får lära sig om hur vi transporteras i luften och får skapa sina egna luftfarkoster.
Uppgifter för 4-6
Bygg ett fordon
Eleverna får skapa sina egna vackra, galna eller snabba landfarkoster och visa upp dem i en utställning och/eller ett race.
Reservjord funnen
Vad ska vi tänka på, nu när vi har fått chansen att skapa en ny värld? Vad tar vi med oss till den nya världen och vad lämnar vi kvar?
Hemligt kodspråk
Här får eleverna göra en social uppfinning, nämligen komma på ett helt eget skriftspråk!
Kommunicera utan täckning
Eleverna får analysera en problemsituation och hitta förslag till lösningar och fundera på olika sätt att nå fram med ett budskap över stora avstånd.
Bygg en bro
Eleverna får bygga en bro som fyller ett syfte och kan hålla för ett givet föremål och vikt när det står mellan två bord.
Bygg en båt
Eleverna får lära sig om hur vi transporteras i och på vatten och får skapa sina egna båtar.
Tillsammansprojekt
Detta är uppdrag som oftast kräver lite mer tid och resurser, och som med fördel kan genomföras över klass- och årskursgränser. Ta gärna hjälp av materialet på sidan Projektbanken, där finns det gott om tips för pedagoger som ska genomföra ett projekt tillsammans med sin klass eller en grupp elever.
Anordna en loppis
Låt hela skolan eller de klasser som vill/ har möjlighet anordna en stor loppis eller bytardag på skolan!
Skapa ett instrument
I det här projektet får elever hjälpas åt att skapa egna instrument och sätta ihop en show.
Snilleblixtmässa
Låt de äldre eleverna vara med och arrangera en Snilleblixtmässa för att visa upp vad skolans elever har uppfunnit,