Vi är Framtidsfrön!

Vi rustar barn och unga med framtidskompetenser för en hållbar vardag och meningsfull morgondag.

Framtidsfrön vill bidra till ett hållbart samhälle. Ett samhälle där barn och unga rustas med kompetenser och förmågor som hjälper dem att navigera i sitt liv och förbereda sig för framtiden. 

Framtidsfrön genomför aktiviteter och workshops där barn och unga får träna på att lösa verkliga problem, ta initiativ och påverka sin omvärld. Genom att stärka deras röst och handlingskraft vill vi ge dem modet att påverka sitt eget liv och delta aktivt i samhället – både lokalt och som framtida EU-medborgare. Vi kompetensutvecklar även skolpersonal och andra som arbetar med barn och tillhandahåller läromedel och metoder för att konkret kunna arbeta med dessa framtidskompetenser. 

Med gedigen erfarenhet och en forskningsbaserad metodik ger vi barn och unga de verktyg de behöver för framtiden. Som en liten, snabbfotad ideell förening kan vi snabbt anpassa oss efter samhällets utveckling och våra målgruppers behov. Vi är en inspirerande och driven organisation med genuin entreprenörsanda. Kort sagt – vi rustar barn och unga med mod, drivkraft och motivation för ett meningsfullt liv i en föränderlig värld. Häng med på resan! 

EU:s nyckelkompetenser

I en värld i snabb förändring och samhällsutmaningar behöver vi människor som kan tänka kritiskt, lösa problem, samarbeta och anpassa sig till nya situationer. EU:s nyckelkompetenser för livslångt lärande sammanfattar viktiga förmågor för att kunna delta aktivt i samhället och arbetslivet – från entreprenörskap och digital kompetens till medborgarkunskap och kreativt tänkande.

Med EU:s nyckelkompetenser som grund stärker vi barn och ungas förmåga att forma sin framtid. 

Globala målen för hållbar utveckling

De globala målen för hållbar utveckling förenar oss i en gemensam handlingsplan för en bättre och mer rättvis värld. För att lyckas krävs att vi stärker barn och ungas nyckelkompetenser för livslångt lärande och aktivt samhällsdeltagande.

Framtidsfrön strävar mot att alla utbildningar, läromedel och aktiviteter som vi utför ska vara kopplade till de globala målen för hållbar utveckling. 

Så följer vi läroplanen

Enligt Läroplan för grundskolan (LGR22) ska skolan stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Alla våra utbildningar och läromedel har en grund i LGR22 och hjälper dig att uppnå kursmålen.

Våra fem grundprinciper

Allt vårt utbildningsmaterial utgår från fem principer som vi ser som centrala för att ge barn och unga de bästa möjligheterna att utveckla framtidsförmågor. Dessa principer illustreras i Framtidsfröns blomma.

Kreativitet – Vi använder oss av öppna frågor och uppgifter som stimulerar barn och unga att “skapa nytt” inom olika ämnesområden. På så sätt utvecklas deras eget tänkande, kreativitet och innovationsförmåga.

Medarbetarskap – Vi tror starkt på att om barn och unga får känna att de kan påverka sin vardag och känna sig som medarbetare i skolan, eller på fritiden, ökar deras engagemang, förståelse och driv till det egna lärandet. Detta har därför en central roll i allt vårt material.

Ämnesövergripande – Arbetslivet ställer krav på individers förmåga att se sammanhang och att lösa problem utifrån ett helhetsperspektiv. Genom att utveckla barn och ungas förmåga att göra ämnesövergripande kopplingar skapar vi bättre förutsättningar för att möta detta behov och tjänar även in tid för både elever och lärare.

Mod – Vi vill uppmuntra unga människors tro på sina idéer och sin egen förmåga. Genom att erbjuda en arena där barn och unga kan testa, göra fel och göra om formar vi modiga människor. Vågar vi inte göra fel, når vi aldrig fram till nya lösningar.

Omvärld – För att barn och unga ska förstå nyttan av de kunskaper de tillgodogör sig bör omvärlden involveras tidigt i lärandet. Om de får en verklig mottagare som bryr sig om deras idéer och lösningar känns uppgiften på riktigt och blir meningsfull.