
Publicerat den 3 december 2025.
I slutet av november samlades 150 elever i årskurs 3 från sex skolor i Säffle för att visa upp sina uppfinningar på årets Snilleblixtmässa. Med 50 kreativa prototyper, allt från medicinrobotar till kompiskojor, fylldes Medis av idéer som både imponerade och berörde. Många av uppfinningarna hade dessutom en tydlig koppling till de globala målen, något som inspirerade både besökare och pedagoger.
Förmiddagen började stillsamt, men strax innan klockan tio förvandlades Medis till ett sorlande rum full av röster, förväntan och nyfikenhet. Eleverna hade arbetat med Snilleblixtkonceptet under hela höstterminen, ett koncept som ska uppmuntra den inneboende nyfikenheten och intresset för teknik.
Flera elever berättade att de var både taggade och nervösa inför att få visa upp sina projekt. Pedagoger vittnade om nedräkning i veckor. Och när dörrarna öppnades strömmade det in familjemedlemmar, politiker och nyfikna förbipasserande som ville ta del av elevernas skapelser.
Del av ett större arbete i Säffle
Arbetet med Snilleblixtarna är ett av flera initiativ i den helhetslösning som Framtidsfrön tagit fram tillsammans med Säffle kommun.
– När vi bestämde årets insatser ville vi ha något som kopplades ihop med läroplansmålen och vår SYV-plan. Utifrån det tog Framtidsfrön fram ett program som matchade våra behov, berättar Marie Eriksson, biträdande skolchef i Säffle kommun.
Maria Heimer, pedagog på Svanskogs skola, menar att arbetet blev extra motiverande när eleverna visste att deras idéer skulle ställas ut inför en riktig publik.
– Jag tror att det har motiverat eleverna mycket att det finns ett mål och en mottagare att visa upp för. Det känns mer meningsfullt då, säger hon.

Uppfinningsrikedom som smittar av sig
Uppfinningsglädjen stannade inte i klassrummen. Bland besökarna fanns föräldern Linn Lundvall, vars dotter ställde ut sin uppfinning på mässan.
– Hon började använda saker från återvinningen, så hon har byggt en nattlampa och annat där hemma, berättar Linn.
Marie Eriksson lyfter särskilt elevernas förmåga att tänka stort, och hur deras idéer knöt an till viktiga samhällsfrågor.
– Eleverna är otroligt kreativa och har många lösningar på de globala problemen som hunger, ensamhet och miljö. Den här roboten som ger kramar tycker jag är fint.
“Det här är helt rätt i tiden”
För Maria Fröling, studie- och yrkesvägledare i kommunen, har Snilleblixtprojektet varit en viktig länk mellan kommunens strategier och skolornas vardag.
– Jag har arbetat som en länk mellan Framtidsfrön och skolorna. Det är jättekul att se vad allt arbete har mynnat ut i. Eleverna är glada och positiva, och de vill gärna berätta om sina uppfinningar, säger hon.
Hon lyfter också projektets betydelse för framtida vägledning:
– Det är jättebra att väcka nyfikenhet tidigt, det här är det vi verkligen behöver. Vi behöver börja tidigt med studie- och yrkesvägledningen. Det är ett stort fokus på STEM, så det är helt rätt i tiden.