Fiktiva arbetsintervjuer gav värdefull erfarenhet

Elever i årskurs 8 på Alléskolan i Åtvidaberg har genomfort fiktiva arbetsintervjuer.

Publicerat den 24 november 2025.

I fredags var det dags för nästa steg i Alléskolans arbete med att förbereda sina elever inför framtiden. Efter höstens workshop kring CV och personligt brev genomfördes 24 fiktiva arbetsintervjuer med elever i årskurs 8, alla baserade på de jobbansökningar som eleverna tidigare skickat in.

Efter Framtidsfröns workshop i oktober fick eleverna välja mellan fyra tjänster: butiksbiträde, parkarbetare, restaurangbiträde eller kundtjänstmedarbetare. Till dessa skulle de skriva ett CV och personligt brev och skicka in en jobbansökan. Av totalt 63 inskickade ansökningar kallades sedan 24 av dem till en arbetsintervju. Intervjuerna genomfördes på plats av Framtidsfrön och hölls i 15 minuter per elev, med både intervjufrågor och direkt feedback på prestation och ansökningshandlingar.

Elin och Anna från Framtidsfrön höll i intervjuerna.

Eleverna tog intervjun på stort allvar

– Det märktes tydligt att eleverna hade tagit till sig av de tips de fick under höstens workshop. Samtliga kom i tid, presenterade sig ordentligt och tog i hand. Många visade också en imponerande mognad genom att ställa egna frågor om jobbet, något som ofta är avgörande i en verklig rekrytering, säger Elin Ulvan, inspiratör på Framtidsfrön.

Även skolans studie- och yrkesvägledare Maria Nord upplevde att årets grupp var mer förväntansfull och pirrig än tidigare. En bidragande faktor kan vara att kallelserna skickades till eleverna direkt från Framtidsfrön via mejl, precis på samma sätt som en riktig arbetsgivare gör. Det skapade en mer autentisk upplevelse och ökade känslan av betydelse.

Ett viktigt steg i att öppna dörren till arbetslivet

Syftet med intervjuerna är att ge eleverna ett tryggt men verklighetsnära första möte med arbetslivet.

– För många är detta den första intervjusituationen någonsin och en chans att upptäcka sina styrkor, träningsområden och hur rekryteringsprocesser faktiskt fungerar, säger Anna Svensson, kommunikatör på Framtidsfrön.

Som avslutande moment kommer Framtidsfrön att välja ut ett fåtal kandidater till varje tjänst som, om intervjun hade varit skarp, hade fått jobbet. Dessa namn presenteras senare på skolans avslutning.

Workshopen om CV och personligt brev samt de fiktiva arbetsintervjuerna är en del av Framtidsfröns ambition att låta elever möta framtiden på riktigt med konkreta verktyg, självförtroende och erfarenhet som gör skillnad. Vill du också låta dina elever öva på framtida rekryteringssituationer? Boka in en tid med oss!

CV och personligt brev på Alléskolan

När eleverna i årskurs 8 på Alléskolan i Åtvidaberg fick en genomgång i att skriva CV och personligt brev handlade det inte bara om framtida jobbansökningar. Det blev också ett tillfälle att upptäcka hur skolämnen hänger ihop med livet utanför klassrummet. 

CV och sommarjobb

Låt Framtidsfrön hålla en workshop kring hur man skapar ett bra CV och personligt brev, samt handfasta tips på vad som är viktigt under en arbetsintervju. Som en vidareutveckling av workshopen kan vi även hålla fiktiva arbetsintervjuer med eleverna.