
Publicerat den 10 oktober 2025.
När eleverna i årskurs 8 på Alléskolan i Åtvidaberg fick en genomgång i att skriva CV och personligt brev handlade det inte bara om framtida jobbansökningar. Det blev också ett tillfälle att upptäcka hur skolämnen hänger ihop med livet utanför klassrummet.
I veckan gästade Framtidsfrön Alléskolan i Åtvidaberg, där vi höll en elevworkshop för fem paralellklasser i årskurs 8. Fokus låg på hur man går från arbetslös till att få ett jobb.
– Vi går på ett väldigt konkret sätt igenom hur en anställningsprocess går till, och hur man ska tänka när man för första gången skriver ett CV och personligt brev, säger Elin Ulván, inspiratör på Framtidsfrön.

Eleverna fick ta del av aktuell statistik om hur man vanligtvis får ett jobb, och vad arbetsgivare anser är viktiga egenskaper hos en anställd. De fick även fundera på sina egna styrkor och förmågor.
– Jag tror att workshopen ger ett konkret exempel på vad man kan använda skolan till. En stor del idag är ju att man ska hitta en praktisk användning av det vi går igenom. Och ni förkroppsligar ju det här väldigt bra, säger Patrik Sönnerqvist, lärare på Alléskolan.
Att Framtidsfrön kommer in i klassrummet som extern part ser han som en viktig del av upplägget:
– Jag tror att det är jättebra. Det är ju nya ansikten de förväntas möta när de väl går ut i arbetslivet. Och de ska göra prao, så det är viktigt att kunna prata med någon annan. Det tror jag är ett av de viktigaste koncepten att skicka med.
Fiktiva arbetsintervjuer för högstadiet
Nästa steg för eleverna blir att söka ett jobb ur en av Framtidsfröns fiktiva jobbannonser, och några utvalda elever blir sedan kallade på intervju, där de får sätta sina nya kunskaper på prov.
– Vi har skapat annonserna utifrån verkliga exempel och tagit jobb som ofta är en högstadieelevs första väg in i arbetslivet. Även om jobbet och intervjun inte kommer att leda till en anställning så vill vi att det ska kännas så verklighetstroget som möjligt, säger Elin.
Patrik tror att intervjuerna blir lärorikt för eleverna.
– Jag tror att de kommer tycka att det är pirrigt, men också ganska roligt. Det är något att satsa mot, och ett tillfälle att sättas på prov på ett sätt man inte gör annars. Så jag tror att det kommer vara en rolig upplevelse, även om det känns lite nervöst, säger Patrik.
Elever ser nyttan i skolämnen
Workshopen hjälper också eleverna att se nyttan av skolämnen de annars kanske har svårt att relatera till.
– Oavsett om man tycker att svenska är roligt eller tråkigt så är det ändå någonting man behöver för att göra ett CV eller personligt brev. Och att kunna tala för sig, att gå till intervju, är någonting som många tycker är läskigt. Så någonstans finns det ju alltid ett värde i att de ser att det jag lär mig nu faktiskt kan komma till användning.
Initiativet är en del av Alléskolans arbete med studie- och yrkesvägledning, och ska bidra till att göra vägen mellan skola och arbetsliv tydligare för eleverna.
Vill du också förbereda dina högstadieelever för PRAO eller sommar- och extrajobb? Kontakta oss så kommer vi ut och håller en workshop med klassen!