
Publicerat den 18 juni 2025.
Under våren har elever på Herrgårdsgymnasiet i Säffle kommun deltagit i en workshopserie som en del av projektet Föreningsliv och folkhälsa i praktiken. Med fokus på framtid, mod och självkännedom har de fått reflektera kring sina styrkor, intressen och vad som krävs för att våga ta steg utanför sin komfortzon. Läs några av elevernas reflektioner och tankar!
Efter Framtidsfröns workshopserie blev det tydligt för Wilma hur mycket man kan växa genom att bara våga försöka, trots att det ibland känns läskigt.
– Jag tar med mig att man alltid kan utvecklas och att det är viktigt att utmana sig själv för att utvecklas. Ju mer man utsätter sig, desto lättare blir det, säger Wilma.
I intervjun berättar hon om sitt första sommarjobb, där hon plötsligt behövde stå på egna ben. Det blev en viktig lärdom i att skapa nya gemenskaper, att ta sociala initiativ och att känna: “Det här klarade jag faktiskt!”.
Små steg utanför trygghetszonen

Samma tanke om att ta små steg men ändå gå utanför sin komfortzon återkommer hos Linnea. Hon berättar om hur hon själv fått utmana sig i enkla vardagssituationer och övat på det som är obekvämt, till exempel att ta kontakt med en chef eller gå på en arbetsintervju.
– Det handlar om att man tänker: ”det här är jag inte bekväm med” men att man då intalar sig själv att jag fortsätter så blir man mer bekväm sen, säger Linnea.
Men hon har också märkt att mod går att träna upp.
– När man gjort det ett par gånger så blir det ju lättare längre fram, säger hon.
En kvällsrutin som gav självförtroende
För Kevin blev en konkret övning från workshopserien ett sätt att börja reflektera kring sina egna styrkor och framgångar. Med hjälp av ett kvällslarm på mobilen började han stanna upp och notera vad som gått bra under dagen.
– När det ringde tänkte jag först “vad fan är det som händer”, men sen bara “ja just det”. Så skrev jag ner: det här har jag gjort idag och det gick så. Det blir ju som en påminnelse liksom, berättar Kevin.
Han upplevde att träffarna hjälpt honom att reflektera och få bättre koll på sig själv och att våga lite mer i vardagen.
– Det viktigaste jag lärt mig var att boosta mig själv och gå utanför min komfortzon, som ni pratade om förut, säger han.
Att vara social är en styrka
Olle är en annan elev som starkt lyfter fram vikten av sociala förmågor. För honom är det en självklar del av vardagen att möta andra med nyfikenhet och vänlighet, och det märktes under den första workshopen då han på ett nyfiket sätt välkomnade Framtidsfröns inspiratörer.
– Jag har alltid varit social och gillat närhet till andra, säger Olle.
För honom är det tydligt hur sociala förmågor inte bara gör skolan roligare, utan också är en nyckel till framtida vänskaper, trygghet och jobb.
– Det är en fördel, för kan man prata med andra, så lär man känna andra, får kompisar och det kan ju hjälpa mig att få ett jobb i framtiden, fortsätter han.
Övning ger mod att möta människor
Samtidigt är det inte alla sociala situationer som är enkla, särskilt inte i början. Joshua beskriver hur han själv tränat upp sina sociala färdigheter genom att aktivt utsätta sig för nya miljöer, som marknader och bilträffar, där han fått prata med nya människor. Han har också hittat egna sätt att hantera nervositet.
– Jag brukar tänka: det här kommer gå bra, jag gör mitt bästa och det här fixar jag, säger Joshua.
Joshua har en tydlig bild av framtiden: han vill arbeta med något praktiskt, som truckkörning eller svetsning. Hans intressen för fordon, rörelse och problemlösning har funnits länge, och han vill helst lära genom att göra.
Intressen som visar vägen
Att få kombinera sina intressen med jobbdrömmar är också något Kevin lyfter, han berättar att han redan i sjuan visste att han ville läsa fordon, och att drömmen om att skruva på bilar funnits sedan barndomen.
Elevernas berättelser visar att framtidstro inte handlar om att veta exakt vad man vill bli, utan om att få känna att det finns vägar, möjligheter och stöd längs vägen. Behöver din skola hjälp med att vägleda elever i framtidsval? Låt Framtidsfrön hjälpa er med det!
Mer om Framtidsfröns deltagande i projektet

Om projektet:
Sedan december 2023 pågår projektet Föreningsliv och folkhälsa i praktiken i Säffle, med stöd från Europeiska Socialfonden och Säffle kommun. Projektet riktar sig till ungdomar mellan 13 och 19 år, deras föräldrar samt föreningslivet – med målet att utveckla en modell som stärker ungas motivation och leder till ökad aktivitet, engagemang och sysselsättning.
Är du nyfiken att läsa mer om projektet? Läs mer här.