Projekt som bygger broar mellan unga, vuxna och föreningsliv

Camilla Carlsson och Niclas Johansson utanför Herrgårdsgymnasiet i Säffle.

Publicerat den 11 juni 2025.

Projektet Föreningsliv och folkhälsa i praktiken i Säffle har som mål att stärka ungas motivation, som i sin tur ska leda till ökad aktivitet, engagemang och sysselsättning. Sen en del i projektet har Framtidsfrön genomfört en workshopserie på Herrgårdsgymnasiet, där eleverna fick reflektera kring framtidens arbetsliv, mod och självkännedom.  

Helena Karlsson är projektledare och Emira Gusinjac handläggare, båda verksamma vid Säffle kommuns näringslivsenhet. Projektet har en tydlig vision: att stötta unga i att hitta sin drivkraft, känna hopp inför framtiden och få stöd att ta steg mot engagemang och sysselsättning. 

– Vi vill att ungdomarna ska känna att det finns vuxna i deras närhet som bryr sig, som ser dem och hjälper dem att hitta sin drivkraft, säger Helena. 

Aktiviteterna inom projektet är många och varierade. Till exempel så har en grupp ungdomar med intresse för gaming startat en egen spelförening och fått tillgång till en egen lokal.  

– Genom att lyssna in vad ungdomarna själva vill göra, kan vi erbjuda aktiviteter som verkligen betyder något för dem, säger Emira.  

Helena Karlsson från Säffle kommun, Christian Bruce, studie och yrkesvägledare och Emira Gusinjac från Säffle kommun.

Ett samarbete som passade ”som handen i handsken” 

När Säffle kommun letade efter kompletterande insatser för att stärka ungas motivation och framtidstro, väckte Framtidsfröns arbetssätt snabbt nyfikenhet och engagemang. 
 
– Vi inspirerades av Framtidsfröns arbetssätt. Det var tydligt att deras fokus på motivation, framtidstro och entreprenöriellt lärande låg helt i linje med våra mål. Det kändes som handen i handsken, säger Emira. 

Framtidsfröns workshopserie på Herrgårdsgymnasiet blev snabbt en uppskattad del av projektet, som både Emira och Helena deltog i. 

– Framtidsfrön mötte eleverna på deras nivå och skapade en trygg och inspirerande miljö. Genom enkla övningar och relevanta frågor lyckades de fånga elevernas intresse, säger Helena. 

“Ett viktigt stöd för att så framtidsfrön” 

Camilla Carlsson, gymnasielärare.

Även lärarna på Herrgårdsgymnasiet lyfter workshopserien som ett värdefullt inslag i undervisningen. 

– Innehållet var ett bra komplement till elevernas utbildning, och handlade om att ”Så frön” inför arbetslivet, säger Camilla Carlsson, som undervisar i en anpassad grupp. 

Camilla beskriver hur eleverna fick öva sina sociala, kreativa och digitala förmågor, men också mod och att utmana sig själva. 

– Ett tydligt exempel var när eleverna genomförde en muntliga redovisningar inför personer utanför skolan. Det var stort! 

Hon betonar också värdet av att personer utifrån kommer in och belyser viktiga teman som framtid, personlig utveckling och arbetsliv.   

Sofia Edvinsson, gymnasielärare.

Även Sofia Edvinsson, gymnasielärare, såg hur eleverna reflekterade på djupet. 

– De fick sortera tankar kring framtiden: Vad är jag intresserad av? Vad är jag bra på? Vad behöver jag utveckla? Det var tydligt att många tog till sig budskapen, särskilt under själva träffarna. 

Projektet Föreningsliv och folkhälsa i praktiken visar hur samverkan mellan kommun, skola och föreningsliv kan göra verklig skillnad för unga.  

– Det behövs tidiga, långsiktiga och individanpassade insatser där skola, föreningsliv, föräldrar och elever samverkar. Och vi måste våga se varje individ – alla är vi olika, och långt ifrån alla unga mår bra. Där krävs lyhördhet och omtanke, avslutar Helena.  
 

Om projektet: 

Sedan december 2023 pågår projektet Föreningsliv och folkhälsa i praktiken i Säffle, med stöd från Europeiska Socialfonden och Säffle kommun. Projektet riktar sig till ungdomar mellan 13 och 19 år, deras föräldrar samt föreningslivet – med målet att utveckla en modell som stärker ungas motivation och leder till ökad aktivitet, engagemang och sysselsättning. 

Är du nyfiken att läsa mer om projektet? Läs mer här