Våra fem grundprinciper
Allt vårt utbildningsmaterial utgår från fem principer som vi ser som centrala för att ge barn och unga de bästa möjligheterna att utveckla framtidsförmågor. Dessa principer illustreras i Framtidsfröns blomma.
Kreativitet – Vi använder oss av öppna frågor och uppgifter som stimulerar barn och unga att “skapa nytt” inom olika ämnesområden. På så sätt utvecklas deras eget tänkande, kreativitet och innovationsförmåga.
Medarbetarskap – Vi tror starkt på att om barn och unga får känna att de kan påverka sin vardag och känna sig som medarbetare i skolan, eller på fritiden, ökar deras engagemang, förståelse och driv till det egna lärandet. Detta har därför en central roll i allt vårt material.
Ämnesövergripande – Arbetslivet ställer krav på individers förmåga att se sammanhang och att lösa problem utifrån ett helhetsperspektiv. Genom att utveckla barn och ungas förmåga att göra ämnesövergripande kopplingar skapar vi bättre förutsättningar för att möta detta behov och tjänar även in tid för både elever och lärare.
Mod – Vi vill uppmuntra unga människors tro på sina idéer och sin egen förmåga. Genom att erbjuda en arena där barn och unga kan testa, göra fel och göra om formar vi modiga människor. Vågar vi inte göra fel, når vi aldrig fram till nya lösningar.
Omvärld – För att barn och unga ska förstå nyttan av de kunskaper de tillgodogör sig bör omvärlden involveras tidigt i lärandet. Om de får en verklig mottagare som bryr sig om deras idéer och lösningar känns uppgiften på riktigt och blir meningsfull.