Vinnande bidrag i Världens bästa problemlösare HT23-VT24

Bild med blå platta och text "Låt oss presentera: Vinnarna i världens bästa problemlösare".
Låt oss presentera vinnarna i Världens problemlösare, en tävling där elever får lösa verkliga problem från våra samarbetspartners!

Publicerat den 30 maj 2024.

Låt oss presentera vinnarna i Världens problemlösare, en tävling där elever får lösa verkliga problem från våra samarbetspartners! Detta läsår har över tusen elever från alla delar av Sverige engagerat sig och skickat in bidrag.

Världens bästa problemlösare är en kostnadsfri tävling för elever i årskurs F-9 som ger dem möjlighet att arbeta entreprenöriellt och innovativt. Eleverna får arbeta med verkliga uppdrag från verksamheter utanför skolan och får öva på att ta initiativ, lösa problem och använda sin kreativitet. Tävlingen är en del av Framtidsfröns mest nedladdade läromedel Skarpa uppdrag.

Juryn gick igenom alla bidrag

Mängder av lösningar har skickats in och juryn, bestående av representanter från våra uppdragsgivare, har efter noggranna överläggningar kommit fram till vilka bidrag som utses till vinnare. Nedan hittar du alla vinnande bidrag för respektive uppdragsgivare som valt att dela ut ett pris.

Barnens Karta

Barnens karta är en app som barn och unga kan använda för att se vilka aktiviteter som finns i sitt närområde. För att sprida budskapet och få fler unga att använda appen blev uppdraget för F-3 att skapa en affisch om Barnens Karta som som kunde skickas ut till elever eller föreningar. För åk 4-6 blev uppdraget istället att skapa en reklamfilm om kartan.

Vinnarna av Barnens kartas uppdrag är:

  • Råda skola årskurs 3, Lidköpings kommun. Motiveringen lyder:
    ”För ett riktigt fint bidrag som visar dels på konstnärlig förmåga, men även att Barnens karta är för alla. Stort grattis till Filippa och klass 3!”
  • Sparsörskolan 4A, Borås tilldelas förstapris i kategorin 4-6. Motiveringen lyder:
    Med ljud, effekter och en tydlighet som inte går att ta miste på och en innerlighet som går genom skärmen tilldelas klass 4A Första pris tack vare Harrys bidrag. Stort grattis!”
  • Sparsörskolan 4B, Borås tilldelas andrapris i kategorin 4-6. Motiveringen lyder:
    ”Med ett så tydligt budskap, med energi och värme i samarbete så är det med glädje vi ger klass 4B andrapris för Abbes bidrag. Stort grattis!”

Embracer Group

Spelkoncernen Embracer Group gav elever i åk F-3 i uppdrag att skapa en ond och en god karaktär till ett spel, och elever i åk 4-6 skulle komma på ett spel som fick unga att röra på sig mer.

Vinnarna av Embracer Groups uppdrag är:

  • Noblaskolan 1B, Hovås. Motiveringen lyder:
    ”Vi imponeras av elevernas mod och kreativitet att presentera bidragen som ett nyhetsprogram. Eleverna i 1B har på ett unikt sätt hittat flera olika varianter av karaktärer, både goda och onda som skulle kunna bli populära i framtidens TVspel. Våra spelexperter har bedömt Donut och muffins-karaktärerna – som extra bra då de hör samman på ett smart sätt och att det är ett riktigt kul koncept.”
  • Rösjöskolan 5C, Täby. Motiveringen lyder:
    Vi imponeras av alla detaljer i presentationen som visar på elevernas förmåga och kreativitet. Detta koncept är både smart och riktigt kul och vi ser en framtid för denna typ av spel, menar våra spelexperter. Tillgänglighet är en mycket viktig del i spelskapande för att det bidra till mångfald och inkludering, det har ni också med genomgående i er spelidé. VR blir mer och mer populärt i världen och vi tror att er spelidé skulle kunna bli en succé.

Majblomman

Majblomman behövde elevernas hjälp med att komma på en aktivitet där man kunde att samla in pengar för att hjälpa barn i närsamhället eller barn i andra delar av Sverige.

Vinnaren av Majblommans uppdrag är:

  • Hedeskolan årskurs 1 röd, Kungsbacka. Motiveringen lyder:
    ”Med en rolig mix av nytänk med tofflor, stjärnor och filtar men samtidigt genomtänkta produkter som örhängen och armband tycker Majblomman att Hedeskolan i Kungsbacka har tänkt fritt och roligt. Majblomman inspireras av förslagen och tar med sig det in i produktutvecklingen” 

Kompan

I lekplatstillverkaren Kompans uppdrag skulle eleverna designa en lek- och aktivitetsplats där barn i alla
åldrar kan leka, röra på sig och umgås. Här fick två bidrag lika många poäng och hamnade på en delad förstaplats! De delar alltså på vinstpengen och tilldelas 2 500 kr vardera.

Vinnarna av Kompans uppdrag är:

  • Råda skola årskurs 3, Lidköpings kommun. Motiveringen lyder:
    ”Detta är en mycket snyggt presenterad lösning genom användande av video, ritning och en välbyggd modell. Ni förklarar mycket väl tanken med utformningen och lekaktiviteterna. Lekplatsen har en smart layout med en spännande rutschkana som leder nerför trädkojan. Ni har anpassat lekplatsen väl till er ålder med lite mer utmanande lek och djur utspridda över lekplatsen förhöjer djungeltemat. Vi gillar verkligen er djungellekplats och tackar så mycket för många idéer som vi kan använda när vi bygger lekplatser i framtiden.” 
  • Rösjöskolan 6A, Täby. Motiveringen lyder:
    ”Ni har gjort en snygg och välstrukturerad presentation med ingående förklaringar, inspirationsbilder, skisser och en snygg modell. Ert valda filmtema är mycket innovativt och möjliggör samtidigt för användaranpassade zoner på lekplatsen. Vi gillade er idé med att spela musik från de olika filmerna i varje zon för att förhöja inlevelsen. Det är även smart att erbjuda aktiviteter för både vuxna och seniorer på platsen. De olika färgerna signalerar tydligt för användarna vilka olika zoner som finns. Samtidigt är det nära till alla zoner och även området för pauser så att man själv kan välja vad man vill göra. Ni har skapat en riktigt modern aktivitetsdestination med något för alla och vi på KOMPAN kommer att ha ert filmtema i åtanke när vi utformar lekplatser i framtiden.” 

Skolverket

I Skolverkets uppdrag är alla vinnare! Skolverket går igenom samtliga inskickade bidrag och kommer att skicka ett brev till alla deltagande klasser, med en kommentar och feedback på elevernas lösning.

Vi vill rikta ett stort TACK till alla klasser som lagt ner tid på att lösa uppdragsgivarnas problem. Tillsammans är vi Världens bästa problemlösare!