Modell för arbetslivsorientering som inspirerar

Milan från Framtidsfrön i ett klassrum i Varberg.

Publicerat den 13 oktober 2025.

Hur kan en kommun på ett systematiskt och likvärdigt sätt ge alla elever insikt i arbetslivet och förståelse för hur skolans kunskaper används i verkligheten? I Varberg har svaret blivit MOA, Modern arbetslivsorientering, en modell som nu väcker intresse långt utanför kommungränsen. 

MOA är Varberg kommuns sätt att strukturera och stärka det livslånga karriärlärandet. Syftet är att utveckla elevers valkompetens, deras förmåga att göra medvetna och väl underbyggda val inför framtiden. Genom ett helhetstänk där hela skolan samarbetar kring studie- och yrkesvägledning får eleverna återkommande möta arbetslivet, från de tidiga skolåren till högstadiet. 

Framtidsfröns del av MOA startade för fyra år sedan med ett pilotarbete i årskurs 4. Tillsammans med Varbergs kommun togs konceptet för Framtidsfröns insats fram. Sedan dess har vi varit en aktiv partner i arbetet med att vidareutveckla och genomföra workshopen Framtidens förmågor med alla elever i årskurs 4 i kommunen. 

– Det som gör Varbergs satsning så framgångsrik är att de byggt en röd tråd genom hela skolgången. Det skapar en tydlig struktur där eleverna steg för steg får utforska sina intressen, förstå samhällets behov och se hur deras egen kunskap kan göra skillnad, säger Sofia Talborn Björkvi, verksamhetschef på Framtidsfrön. 

Under workshopen för eleverna reflektera kring sina förmågor med Framtidsfröns kortlek.

Elevworkshop om framtidsval 

Under oktober månad träffar vi alla elever i årskurs 4 i kommunen, cirka 750 stycken, för att hålla workshopen Framtidens förmågor. Under passet får eleverna reflektera över framtidens arbetsliv och de kompetenser som kommer att vara viktiga, samt fundera på vilka förmågor de är bra på redan idag. Efter workshopen väntar ett lokalt förankrat uppdrag där eleverna får lösa en utmaning kopplad till de globala målen och sedan presentera sina idéer. 

MOA-modellen rymmer många återkommande inslag som SKAL (SKolArbetsLiv, samverkan mellan skolor och företag) och KOLL (KulOchLäroriktLärande, samarbete med en fristående bank), MOA-mässan i årskurs 8 samt PRAO-perioder där eleverna får prova på arbetslivet i praktiken. Tillsammans skapar dessa delar en helhet som gör lärandet mer meningsfullt. 

Varbergs arbete visar hur ett långsiktigt och strukturerat samarbete mellan skola och arbetsliv kan bidra till ökad motivation, stärkt framtidstro och bättre valkompetens och fungerar i dag som inspiration för många andra kommuner runt om i landet.