Elever vann nationell tävling genom kreativitet och samarbete

Eleven Texas och pedagogen Linda berättar om sina erfarenheter kring tävlingen Världens bästa problemlösare.

Publicerat den 9 juni 2025.

Världens bästa problemlösare (VBPL) är en årlig nationell tävling som Framtidsfrön anordnar tillsammans med flera uppdragsgivare. Syftet är att låta grundskoleelever arbeta med frågeställningar som uppdragsgivarna ställs inför på arbetet och använda sin kreativitet för att hitta lösningar. Eleverna i årskurs 4 på Jättestenskolan i Grums arbetade med uppdraget från lekplatstillverkaren KOMPAN och blev en av årets vinnare! 

Daniel Johansson, Digital Marketing Specialist på KOMPAN.

I läsårets tävling deltog fem uppdragsgivare, varav en var lekplatstillverkaren KOMPAN Sverige. I elevuppdraget vill de ha elevers hjälp att skapa sin drömlekplats, som de sedan kan inspireras av i sitt dagliga arbete. KOMPAN har deltagit som uppdragsgivare under flera års tid. 

– Vi får så mycket inspiration från elevernas bidrag. Ibland får vi uppslag till konkreta produktidéer, men varje enskild lösning låter oss också se vad barn gillar. Sedan vill vi självklart bidra till att elever runtom i Sverige kan motiveras lite extra av en annorlunda uppgift med koppling till verkliga företag, säger Daniel Johansson, Digital Marketing Specialist på KOMPAN. 

För läraren Linda Gull var valet av Kompans uppdrag självklart. 

– I skolans värld är lekplatser något som ligger eleverna nära. De pratar ofta om att de inte har något att göra eller vad de skulle vilja ha, så det blev lätt att koppla till deras intressen och vardag, säger hon. 

Att lösa verkligt problem gav motivation och engagemang 

I tävlingen får pedagogerna själva bestämma hur de vill lägga upp arbetet i klassrummet. På Jättestenskolan genomfördes projektet under tre intensiva dagar. Eleverna delades in i klassöverskridande grupper utifrån sina intressen och ansvarade för olika delar av lekplatsen. Det skapade både engagemang och delaktighet. 

– Det var mycket energi och aktivitet. Eleverna tog med sig material hemifrån och många vårdnadshavare engagerade sig. Det blev ett verkligt samarbete, berättar Linda. 

Texas, en av eleverna i klass 4A, beskriver hur de samarbetade för att skapa helheten. 

– Det krävdes väldigt mycket samarbete och vi hade väldigt många olika grupper. Varje grupp gjorde lite av lekparken, alla kom på olika idéer och byggde av massa olika material. Och det var väldigt kul faktiskt. 

Inspiration från närområdet 

Texas var med och byggde skogsdelen av lekparken, en av de delar som fick ta stor plats i projektet. 

– I skogsdelen fanns väldigt många träd och det fanns typ linbanor, gungor och lite trädkojor. Vi fick inspiration från skogen på vår baksida, berättar han. 

På frågan var i Grums han helst skulle vilja placera den färdiga lekplatsen svarar han snabbt: 

– Här! Överallt på skolan. Eller kanske skogsdelen där det redan finns skog – och så klätter-hoppa-gungan längst fram. 

Texas i klass 4A på Jättestenskolan.

Fantasi får lärande och självkänsla att växa 

Linda beskriver hur projektet skapade engagemang och öppnade upp för elever som annars inte alltid tar plats. 

Linda Gull, pedagog på Jättestenskolan.

– Det här arbetssättet passade många barn, särskilt de som kanske inte alltid får möjlighet att vara kreativa annars. Alla fick bidra och man såg verkligen hur flera blommade ut. 

Samtidigt visar projektet att kreativa arbetssätt inte utesluter struktur – tvärtom. 

– När vi vuxna är tydliga med vad som ska göras och när det ska vara klart, blir det en trygg ram som eleverna kan vara fria inom. 

Projektet avslutades med att elevernas arbete filmades. Linda ansvarade för filmproduktionen med stöd av en kollega. 

– Jag fick öva på nya saker, som filmandet. Vi skrev manus tillsammans med barnen och spelade in berättarröster. Det blev något från varje klass i filmen. Det var roligt och skapade sammanhållning. 

Daniel från KOMPAN var en av jurymedlemmarna som gick igenom samtliga bidrag, och som slutligen utsåg Jättestenskolans bidrag som en av två vinnare. 

– Det vår jury främst föll för med Jättestenskolans bidrag var hur eleverna tänkte utanför ramarna för vad en lekplats ska vara. De har inte bara med ”klassiska” lekplatsaktiviteter i sin lösning utan även en aktivitetsskog där man kan åka linbana och grilla. De har med ett multisportområde där det förutom typiska sporter även erbjuds lasertag, minigolf på en unicornbana och en fontän där man kan svalka sig. Vi gillade även deras musik- & teaterområde med scen och ”utklädningskläder” samt graffitivägg och mysrum med filmvisning. Jättestenskolan har skapat en plats för alla smaker och förmågor och det finns gott om möjligheter att inspireras av varandra och därmed hitta nya saker att testa och tycka om, säger Daniel. 

Tillgänglighet, samtal och samarbete viktiga delar i lärandet 

Förutom det praktiska arbetet fick eleverna reflektera över tillgänglighet i lekmiljöer. 

– Det var något vi styrde in dem på genom frågor. Det är inte alltid de tänker på det själva, men när de väl gjorde det så förstod de verkligen, säger Linda. 

Texas håller med om att arbetet tillsammans med andra fungerade bra: 

– Jag tyckte allting fungerade jättebra! 

Texas bästa tips till andra elever 

När Texas får frågan om vad han vill skicka med till andra elever som ska göra ett liknande uppdrag, tvekar han inte en sekund. 
 
– Använd er fantasi och var kreativa! 

TACK till alla er som engagerat er i tävlingen och skickat in bidrag, vi kör igång igen till höstterminen. Hoppas vi får se fler av era kreativa idéer då!

Bild från prisutdelningen på Jättestenskolan.