Publicerat den 5 juni 2025.
Förra veckan samlades fyra engagerade skolklasser i Ahlstroms lokaler på Billingsfors bruk för en dag fylld av kreativitet, entreprenörskap och hållbarhet. Det var finalen i tävlingen Plast till Papp Challenge. Under våren har elever i årskurs 4–9 fått i uppdrag att identifiera plastprodukter som kan ersättas av papper och komma med egna produktförslag.
De vinnande klasserna från vårens tävlingsomgång var Signebyns friskola i Årjäng, Gunnarsbyskolan i Eda, Kyrkhedens skola i Hagfors och Råtorpsskolan i Karlstad. Eleverna med det vinnande bidraget fick pitcha sina idéer live inför en jury bestående av Ahlstroms produktutvecklare och andra anställda på företaget. Förutom den nervkittlande presentationen bjöds hela klassen på en rundvandring i det anrika pappersbruket och en föreläsning om hur det är att arbeta inom pappersbruksbranschen.
Ett skarpt uppdrag kopplat till verkligheten
Plast till Papp Challenge är ett skolprojekt som riktar sig till klasser i årskurs 4–9 i Värmland. Bakom initiativet står Framtidsfrön tillsammans med Ahlstrom, som arbetar med att utveckla hållbara papperslösningar som kan ersätta plast i allt från möbler, industrimaskiner till tejp. Cecilia Ohlin från Signeby friskola var en av pedagogerna som anmälde sin klass till tävlingen.
– Jag såg det på Facebook och tänkte att det skulle passa för min klass, de är väldigt kreativa. När jag presenterade uppdraget för eleverna var det ingen fråga om saken, de ville vara med.
Uppdraget utgick från ett verkligt behov: företaget ville ha ungas idéer på plastprodukter som kan göras om till pappersbaserade alternativ. Eleverna tränar sin kreativitet, problemlösning och förmåga att presentera idéer samtidigt som de bidrar till en hållbar framtid i linje med de globala målen.
– Under hela processen har eleverna bland annat tagit reda på plastens påverkan på miljön, säger Veronica Lundaby Andersson, pedagog på Gunnarsbyskolan.
Produktutveckling och pitch
Eleverna arbetade i grupper och valde en plastprodukt från skolmiljön, hemmet eller affären och funderade på hur den skulle kunna tillverkas i papp. De skapade en prototyp, argumenterade för hur deras idé bidrar till en bättre miljö, och skickade in en film som förklarade deras idé till Framtidsfrön.
De fyra vinnande bidragen fick ta med sig hela klassen och besöka Ahlstrom och pitcha sina idéer inför anställda på företaget. Wilma, Leia, Eliza och Ally i klass 7A på Gunnarsbyskolan var en av grupperna med de vinnande bidraget. De valde att tillverka ett toalettpappersemballage i papp.
– Vi såg hur mycket plast som gick åt till bara några toalettpappersrullar och undrade varför det skulle vara så. Därför skapade i en låda i papp istället, berättar Eliza.
Produkten går både att frakta, men även förvara toalettpapper i. Den finns i två olika storlekar beroende på hur många som bor i hushållet och går att designa den efter egen smak. Alla i gruppen tycker att det har varit kul att arbeta med uppdraget.
– Det är roligt att få göra annat än att bara sitta och skriva hela dagarna, och det är kul att veta att någon vill föra idén vidare, säger Leia.
Toalettpappersemballage i papp var en av de kreativa idéerna.
Daniel Pettersson är produktionschef för konvertering på Ahlstrom och var en av jurymedlemmarna.
– Det är roligt att se hur kreativa eleverna har varit i sin produktutveckling och hur de kan stå och presentera sin idé trots att det är många vuxna i rummet, säger Daniel.
Rundvandring och föreläsning
Bild från rundturen i pappersbruket.
Förutom att de vinnande klasserna fick pitcha sina idéer fick alla klasser gå på en rundtur på bruket och lyssna på två medarbetare om deras karriärsresa på Ahlstrom. Ella-Karins första jobb på Ahlmstrom var på labbet, och hon förklarade bland annat hur de mätte PH-värdet i pappret för att kvalitetssäkra materialet. För Ingrid Holms klass på Råtorpsskolan var detta ett perfekt avslut på projektet, då de arbetat med papper som tema under vårterminen.
– Vi har jobbat med just kemiska reaktioner och PH-värden under terminen. Flera av dessa begrepp har eleverna tyckt att de aldrig kommer ha användning av, men här fick de verkligen se att de faktiskt kan ha betydelse och de förstår helheten på ett helt annat sätt.
Stock tack till alla pedagoger som genomfört uppdraget med ett stort engagemang, och en stor applåd till alla elever som kommit med smarta och innovativa idéer! Tack även till Ahlström för ett gott samarbete genom hela processen.
Vi passade på att intervjua både pedagoger och elever om hur de upplevt projektet. Se deras tankar och tips i filmerna nedan!
Pedagogers tankar om uppdraget
Elevers tankar om uppdraget
Ella-Karin från Ahlstrom visar en kemisk reaktion.
Två glada elever som fått diplom.
David och Viktoria från Framtidsfrön och juryn från Ahlstrom.
Prisutdelning efter pitch.
Juryn tittar på en av prototyperna.
Elever löser ett kreativt uppdrag innan rundvandring.
Presentation av uppdrag innan rundvandring.
Bilder från rundvandring.
Elever redo att gå på rundvandring.
Bilder från dagen på Billingsfors bruk.