Förskolebarns sagor blev till riktig bok

Publicerad den 3 juni 2025.

Tänk att få hålla en bok i handen, en bok som du själv har varit med och skapat. Det var precis vad över 350 barn i Grums kommun fick uppleva när deras egen sagobok lanserades med en glittrande bokturné genom kommunens alla förskolor. 

I pilotprojektet Förskolebarnens fantastiska sagosamling har barn och pedagoger använt AI som ett kreativt verktyg för att tillsammans skapa sagor. AI:n har hjälpt till att forma berättelserna, men det är barnens egna fantasi, bilder och idéer som gör sidorna levande. De har målat, klippt, byggt, färglagt och experimenterat med olika material för att illustrera sina berättelser, ofta med massor av skaparglädje. 

Milian från Åshammar förskola.

– Jag tyckte det var roligast att måla massa bilder. Först målade jag en drake, en bur och en orange grej och sen eld, berättar Milian från Åshammar förskola. 

Projektet är ett samarbete mellan Framtidsfrön, Grums kommun, Region Värmlands satsning Förundran – Bokstart i Värmland, och Votum Media. Målet är att kombinera språkstimulerande arbete med kreativt skapande och digitala verktyg och visa att nya tekniker som AI kan användas på ett lekfullt och meningsfullt sätt i förskolan. 

AI som ett verktyg för pedagoger 

För flera pedagoger var AI ett outforskat område innan projektet, men många har sett fördelarna. 

–  Vi var inte så insatta, vi gjorde först några försök som blev lite konstiga, men lärde oss efter hand vad vi skulle skriva in och inte. Projektet har verkligen blivit ett startskott för oss att använda AI, säger Anne Hollander Sköld från Kompassens förskola. 

–  Det var fantastiskt med det vi matade in i den här prompten till de färdiga resultaten som kom ut. Jag tror att både vi och barnen var fascinerade över vad det blev av det, berättar Katarina Hedberg Johansson på Svalans förskola. 

Evelina Ekelund i Slottsbrons förskola ser AI som ett verktyg som kan underlätta i vardagen. 

– Det är väldigt enkelt att skapa en berättelse och låta barnen vara med och komma på vad karaktärerna ska heta och vad som ska hända och inte alltid hitta på allt själv.

Från vänster: Anne Hollander Sköld, Evelina Ekelund och Katarina Hedberg Johansson.

Bokturné på förskolorna

Under två festliga dagar i maj genomfördes en bokturné där samtliga kommunala förskolor i Grums fick besök. Varje barn fick ta emot sitt alldeles egna exemplar av sagoboken. Det firades med musik, dans, högläsning och mängder av stolthet. Att få hålla i en tryckt bok, där ens egen berättelse finns med, gjorde intryck.  

På varje förskola har barnen tolkat sagorna på olika sätt. Fred på Kullerbyttans förskola har tillsammans med sina kompisar skapat sagan Flurius på jorden, om en rymdvarelse som kommer till vår planet.  

– Jag målade rymden. För det finns ju så många andra saker där uppe, som det inte finns här nere på jorden. Man kan upptäcka flera saker där. Som… månstenar, berättar han och pekar stolt på sin illustration. 

På Mossens förskola växte sagan Trädgårdsfesten fram. Barnen fick själva skapa figurerna som medverkade i berättelsen. 

– Jag tyckte det var roligast att klippa ut min katt, min fågel och min häst, säger Hanna. Hennes kompis Juli fyller i: 

– Min jätte-jätte-jätte-favorit var att jag gjorde familjen med toarullar och typ frigolit. 

På Segmons förskola har Astrid byggt en båt i deg till sin saga. Astrid berättar att hon tycker om att lyssna på sagor och att hon ser fram emot att läsa sin egen saga innan läggdags. 

Från vänster: Fred, Astrid, Hanna och Juli.

Ett kreativt projekt som väcker stolthet 

Att barnen har fått arbeta med något som blivit till en riktig, fysisk bok är något som pedagogerna tror inspirerat dem.

– Jag tror det var väldigt spännande för eleverna att hålla i sin egen bok, och de var nog jätteglada. Att få se att det här har de skapat ger dem väldigt mycket glädje, säger Evelina Ekelund.

– Projektet knyter ihop så många delar, både turtagning och kreativitet och mycket annat. Och just att det blir en färdig bok på slutet, det blir en stolthet och en bekräftelse på att man har gjort någonting bra, avslutar Anne Hollander Sköld.

Det här projektet visar att man inte behöver kunna forma bokstäver för att kunna skapa berättelser. Det som behövs först är nyfikenhet, fantasi och en vilja att uttrycka sig.

Vernissage på Grums bibliotek 

Som avslut på projektet anordnades ett vernissage för allmänheten på Grums bibliotek med konstutställning av elevernas kreationer, högläsning av sagoboken, pyssel och levande quiz. Flera av barnen som deltagit i projektet var där med sina föräldrar och visade stolt upp vad de hade gjort på förskolan. Det blev en eftermiddag fylld av stolthet och berättarglädje för både stora och små!

Bildgalleri från bokturnén