Fria sommaraktiviteter: En språngbräda mot framtiden för ungdomar

Men hjälp av Framtidsfrön fick elever som deltog på fria sommaraktiviteter i Åmål ge värde åt någon annan i samhället.

Publicerat den 4 juli 2024.

Initiativet “fria sommaraktiviteter” genomförs under tre sommarlovsveckor och låter ungdomar få en unik chans att utveckla sina färdigheter genom studiebesök, intervjuer med chefer och värdeskapande fritidsaktiviteter. Som en del av programmet fick eleverna med hjälp av Framtidsfrön ge värde för någon annan i närsamhället. 

Initiativet “fria sommaraktiviteter” startade för tre år sedan och har sedan dess varit en årlig tradition i Åmål. Syftet med initiativet är att elever i årskurs 8 ska få en bättre valkompetens, bli mer rustade för arbetslivet och inspireras till värdeskapande fritidsaktiviteter. 

Johanna Karlsson, studie- och yrkesvägledare.

Fokus att inspirera ungdomar

– Tanken med det hela är att ungdomarna under tre veckors tid ska få en komprimerad livsskola där de får göra studiebesök, jobba mycket med sig själva och bli intervjuade av högt uppsatta chefer när de har skrivit CV och personligt brev. Det är jätteroligt, berättar Johanna Karlsson, studie- och yrkesvägledare i Åmål. 

Aktiviteterna har stort fokus på att ungdomarna ska vara aktiva och använda alla sina sinnen, något som Johanna tror är till ungdomarnas fördel. 

– Det är många som deltar och som orkar vara närvarande hela dagarna. Jag tror det har att göra med att man använder hela kroppen. Man förväntas inte sitta still och lyssna hela dagen, utan man får aktivt röra på sig och delta. 

Jennifer och Ayat har deltagit i flera aktiviteter och tycker att det har varit kul. 

– Vi gör massor av aktiviteter och det känns inte som skolan. Häromdagen var vi på räddningstjänsten och fick prova utrustningen som brandmännen har och använda deras vattenslang, berättar Jennifer.

– Jag har gjort saker som jag inte brukar göra, som till exempel padel och fotboll, säger Ayat.

Värdeskapande för andra i närsamhället

Under två dagar guidades ungdomarna av Framtidsfrön där socialt entreprenörskap stod i fokus. Ungdomarna fick tillsammans i grupp planera och genomföra en aktivitet som skapade värde för någon annan i närsamhället.  

–  Genom socialt entreprenörskap får eleverna vara kreativa, samarbeta och genomföra något som de själva och andra får ut något av, säger Johanna.  

Jana och Maysam.

Jana och Maysam anordnade kreativa aktiviteter i parken och för fritidsverksamheten på Natur och Miljöskolan i Åmål.  

–  Vi var i parken och gjorde lite olika aktiviteter kopplat till färg. Det var en station där barnen fick måla och en annan där de fick kasta vatten- och färgfyllda ballonger på ett papper som vi sedan hängde på ett träd.  Det var många barn som var där och det var så kul att se dom vara glada, berättar Jana. Maysam håller med: 

–  Jag tyckte det var kul. Jag har aldrig varit med om så många barn. Dom visade att dom var jätteglada, gjorde sitt bästa och samarbetade. Det vill jag verkligen göra om! Och att se att det man har lagt ner tid på blir verklighet, det var jättefint att se. 

Lina och Milla valde också att anordna en aktivitet för yngre barn.  

– De fick ge sig ut i skogen och leta efter olika typer av material, av det fick de göra ett djur eller ett fantasidjur som de limmade på papper, säger Milla. 

“Jag har lärt mig mycket som jag kan använda i framtiden”

Lina och Milla.

För Lina har projektet inneburit att gå utanför sin comfort zone.  

–  Jag har en ganska stor comfort zone, men när man kommer i såna här situationer som vi gjort under de här dagarna så blir det bättre. Jag tycker att man utvecklas då. Jag tycker att jag har lärt mig mycket och känner att jag kan använda mig av det i framtiden också. 

De fria sommaraktiviteterna ger inte bara intryck under tiden de genomförs, utan lämnar även avtryck efter att veckorna är avslutade.  

– Vi ser en stor utveckling hos eleverna efter dessa tre veckor. De två aktiviteter som eleverna pratar om mest i efterhand är intervjuerna som de får genomföra med chefer och Framtidsfröns sociala entreprenörskap. När vi förra året frågade vad de hade lärt sig var det många som svarade “skapa värde för andra”, avslutar Johanna.  

Viktoria Grönkvist från Framtidsfrön ser också en stor utveckling hos eleverna.  

–  Det har varit så roligt att få följa ungdomarna under dom här två dagarna. Dom har jobbat med hela processen, från att komma på en idé till genomförande och löst problem längs vägen. Jag och min kollega David åkte runt och kikade på aktiviteterna som ungdomarna gjort och det blir som en WOW- känsla. Att se dom leda, göra aktiviteter, se deltagarna har roligt. Ungdomarna har växt några storlekar, så det är häftigt att få se det, säger hon.