En hands-on process för framtida förmågor

Eleverna Maja, Alma, Folke och Stella berättar om sina erfarenheter med Framtidsfrön.

Publicerat den 5 juni 2024.

Eleverna på Dallidens skola i Kil har under våren följt Framtidsfröns fördjupade process av Framtidens förmågor. Genom kreativa övningar och praktiska uppdrag har eleverna fått reflektera över sina styrkor och potentialer. Här delar elever från klass 5C med sig av sina erfarenheter och tankar om processen.

Fördjupningsprocessen består av tre workshops ledda av Framtidsfrön och eget arbete mellan träffarna. Syftet är att utveckla ett mer förankrat och varaktigt arbetssätt kring entreprenöriella förmågor i grundskolan.

Upptäckten av egna förmågor

I första workshopen låg fokus på förmågor som kommer att vara viktiga i framtiden samt utforska vilka förmågor eleverna är duktiga på redan idag. Maja Rollof och Alma Permelir går i klass 5C på Dallidens skola och tyckte det var kul att ta reda på sina intressen och förmågor.

– Jag gillar att dansa, sjunga och syssla med musik, säger Maja. Alma i sin tur berättar att hon tycker om att måla och dansa, och att hon skulle vilja arbeta med djur i framtiden.

Folke Falkenström och Stella Månsén reflekterade över sina styrkor. Folke lyfter fram att han är bra på sociala förmågor, som att samarbeta och prata med andra, medan Stella tycker att hon är bra på kreativitet och att hitta på saker.

Ny erfarenhet att kontakta företag

Efter andra workshopen fick eleverna i uppdrag att i kontakta ett företag för att lära sig mer om olika yrken. Stella tyckte det var kul att ringa runt till olika företag och se vad de svarade, även om det var lite läskigt i början.

– Vi hade förberett frågor på ett papper innan vi ringde upp och ställde våra frågor. Jag var nervös men också spänd av förväntan. Vi fick veta vad företaget gjorde och vilka förmågor som behövs för att jobba där, säger Maja.

– Vi fick ringa flera gånger eftersom vi först hamnade hos en telefonsvarare, vilket var lite pirrigt men också kul. På det företaget jag prata med var det viktigt att prata med kunder och att kunna vara social, lägger Alma till.

Folke lärde sig att jobbet inte alltid är kul, men att det är en del av arbetslivet.

Presentation inför klassen: Nervöst men givande

Under sista workshopen fick eleverna presentera sina erfarenheter av företagskontakten inför klassen. Nervositeten var påtaglig för många av dem, och eleverna hade olika strategier för att hantera den. Folke försökte intala sig själv att det skulle gå bra, Maja försökte att inte prata för snabbt medan Alma istället bara ”körde på”.

– Det värsta som kan hända är att något går fel, men alla gör misstag och det viktigaste är att försöka, säger Alma.

– Det var pirrigt men blev lättare när jag såg att det gick bra och att vi hade förberett oss, säger Stella.

Efter att ha klarat av sina presentationer kände sig alla stolta och nöjda med sina insatser.

Framtida ambitioner och drömmar

Hela processen avslutades med en utvärdering och självreflektion. Alla elever uttryckte att projektet var jättekul och annorlunda, och ett roligt sätt att testa på nya saker. De skulle gärna vilja göra fler sådana här projekt i framtiden.

Inför framtiden har eleverna flera ambitioner och drömmar. Maja vill bli musiker men tänker mycket på framtiden och hur teknologin, särskilt AI, påverkar jobb. Alma vill gärna arbeta med djur, kanske på ett hunddagis. Folke vill använda sina förmågor på många olika jobb och funderar på att bli advokat eller kock. Stella drömmer om att bli innebandyproffs, fotbollsproffs eller hockeyproffs.

Är du intresserad av att genomföra en fördjupad Framtidens förmågor? Kontakta gärna oss!