Publicerat den 30 april 2024.
Den 26 april anordnade Framtidsfrön sin första Snilleblixtmässa! En dag fylld av mod, kreativitet och förväntan när elever fick ställa ut sina alldeles egna uppfinningar på Flygvapenmuseum i Linköping.
Det är fredag eftermiddag och ett sorl av förväntansfulla röster fyller den pampiga salen på Flygvapenmuseum i Linköping. Bland stora, historiska flygplan från svunna tider har det samlats ett gäng skolelever med gula kepsar som det står “Snilleblixtarna” på. Eleverna står bakom ett bord och presenterar stolt sina prototyper; allt ifrån en sushimaskin, glasögon med vindrutetorkare, en tröjfläkt för varma sommardagar till ett spel för barn som sitter för mycket framför mobilen.
Under tolv veckors tid har eleverna fått jobba med att ta fram en uppfinning, hela vägen från idé till färdig produkt. Anna Ericsson jobbar som pedagog för årskurs 3 på Mariebergsskolan i Motala, och har deltagit i projektet med sina elever.
– Det började med att Framtidsfrön höll en föreläsning för oss pedagoger om hur vi kunde tänka kring ämnet, sedan berättade vi för eleverna att de skulle uppfinna något som inte fanns idag men som de saknade. Därifrån fick fantasin flöda fritt!
Nygammalt koncept uppmuntrar teknikintresse
I över 30 år har Snilleblixtkonceptet genomförts i skolor över hela Sverige och uppmuntrat barn och ungas intresse för teknik, naturvetenskap, uppfinningar och entreprenörskap. Mitt under pandemin tog Framtidsfrön över konceptet och har sedan dess satt sin entreprenöriella prägel på läromedlet och innovationsprocessen. Anette Tilly är projektledare för Snilleblixtarna på Framtidsfrön och gläds åt att äntligen kunna samla elever för en mässa igen, efter år av restriktioner.
– Det känns härligt att äntligen vara igång igen med en första pilotmässa efter pandemin. Sverige har ett stort kompetensbehov för teknik- och naturvetenskapliga ämnen, därför är det viktigt att redan från tidig ålder uppmuntra dessa förmågor, säger Anette.
Eleverna i klass 3B på Mariebergsskolan har skapat uppfinningar och står och presenterar dem under mässan. En av eleverna, Angelina Avramidou, visar stolt upp en prototyp av en ubåt. På frågan om det känns nervöst att stå och presentera sin idé för okända personer svarar hon:
– Nej, faktiskt inte. Det har bara varit kul. Man får testa något nytt som man kanske inte gör igen i livet och det får vi uppleva just nu.
Skoluppdrag med omvärldskoppling
Det viktigaste syftet med att anordna en mässa där eleverna får presentera sina uppfinningar är kopplingen till omvärlden, menar Anette.
– Det är så viktigt att koppla skolan till omvärlden för att eleverna ska förstå vart de är på väg. Skolan känns mer på riktigt om det de gör har en verklig mottagare utanför skolan.
Under projektet har Anna märkt en stor utveckling hos sina elever.
– Många gånger är det vi pedagoger som tänker “Hur ska det här gå?”, men när man ser processen hos barnen är det fantastiskt. Jag blir så stolt av att se dem stå här idag och presentera sina idéer.
Med hjälp av sponsring av lokala företag kunde projektet utföras helt kostnadsfritt för skolorna. Samtliga företag har engagerat sig för att de ser vikten och behovet av att engagera elever tidigt för att öka teknikintresset. Flygvapenmuseum lånade ut sina lokaler, Bröderna Franzén bjöd samtliga deltagare på lunch, Linköpings kommun delade ut vattenflaskor, Avoma Group sponsrade elevernas bussresa och Mässupport gav rabatterat pris för bord oh lampor under mässan. Linköpings universitet, Skill och Fenomenet var på plats med montrar och roliga uppgifter åt eleverna. Stort tack för ert engagemang!