Innovativa lösningar när elever får lösa verkliga problem

Elever på Lammhults skola har deltagit i tävlingen “Världens bästa problemlösare”.

30 januari 2023

En lekplats med berg- och dalbana, ett nytt ämne i skolan kallad ”Livskunskap”, och ett spel där man kan ta kort på sin fiskefångst. Det är några av de kreativa lösningar på ett företags problem som femteklassare har skickat in i tävlingen ”Världens bästa problemlösare”.

Sedan i höstas pågår Framtidsfröns tävling ”Världens bästa problemlösare” där elever runtom i Sverige får lösa verkliga problem från olika verksamheter. Therese Stern jobbar som pedagog på Lammhults skola i Växjö kommun och läste om tävlingen i en lärargrupp på sociala medier.

– Jag tycker att det är väldigt givande att arbeta värdeskapande med mina elever och har alltid känselspröten ute om jag får höra om projekt som kan hjälpa mig i detta arbete. Jag upplever också att tävlingar brukar sporra mina elever lite extra, så att detta projekt var uppbyggt som just en sådan var ett stort plus, säger Therese.

Elever fick möta personer utanför skolvärlden

Efter att hon anmält sig till tävlingen med sina femteklassare fick de en digital introduktionslektion av Framtidsfrön för att få igång motivationen.

Utomhusporträtt på leende Therese Stern.
Therese Stern, pedagog på Lammhults skola.

– Att ha en introduktionslektion via teams var nästan lite högtidligt för mina elever. Det är så bra att de får möta andra än oss lärare i klassrummet, menar Therese.

Därefter fick eleverna gå igenom alla nio uppdrag i tävlingen och välja två av dem som de kunde tänka sig att arbeta med. Utifrån deras önskemål delades de in i grupper med tre till fyra personer per grupp. Efter förarbetet med att samla idéer, bestämma sig för en riktning i sin lösning och ta ett beslut kring hur resultatet skulle redovisas fick eleverna några lektioner på sig att lösa uppgiften.

– De flesta av mina elever blev inspirerade av uppdraget de fått och var motiverade att genomföra arbetet. Jag märkte detta bland annat genom att det pratades mycket om detta även utanför klassrummen under de veckor vi arbetade med uppdragen, säger Therese. Hon fortsätter:

– Att mixa ”vanlig” undervisning med värdeskapande projekt som detta tycker jag ger eleverna motivation att i skolan ta sig an lite mer trista saker, som att till exempel automatisera multiplikationstabellen. Allt vi gör i skolan kan ju inte vara roligt och intressera alla men det är viktigt att alla ibland får känna engagemang i det de gör.

Öva problemlösning inför arbetslivet

Att få vara med i en tävling där personer utanför skolväsendet ska bedöma bidragen gör att det blir viktigare för eleverna att prestera på en hög nivå, menar Therese.

– Det är ju inte läge att lämna in ett bidrag fullt av stavfel och dåligt formulerade meningar. Att arbeta med riktiga uppgifter som någon efterfrågar är ju också ett arbetssätt som antagligen kommer att likna många av elevernas framtida uppgifter inom de yrken de väljer. En nyckel till detta är det värdeskapande arbete där eleverna inte bara skapar värde för sig själv utan också för någon annan, avslutar Therese.

Eleverna presenterade sina lösningar i olika format och de skickades sedan in till Framtidsfrön. Nu återstår bara en uppgift för femteklassarna i Lammhult – att öva på tålamod i väntan på att juryn utser en vinnare i tävlingen.

Har du ännu inte anmält din klass till tävlingen? Passa på att ta er an utmaningen under vårterminen! Vi behöver era inskickade bidrag senast den 6 april.